Lerarenopleiding VO/BVE Wiskunde

Vierjarige bachelor in het Nederlands

In het kortOpbouwVakkenNa je studiePraktische informatie & toelatingsvoorwaardenLocatie

Bijna geen vak kan zonder de kennis en principes die de wiskunde aandraagt. Denk daarbij niet alleen aan de natuurwetenschappen, maar ook aan de sociale wetenschappen en economie.

Wiskunde is het vak bij uitstek voor wie graag logisch en helder redeneert, graag de uitdaging aangaat van analytische vraagstukken en niet bang is om abstract te denken. Het schoolvak Wiskunde, en daarmee ook de lerarenopleiding, is steeds meer gericht op de toepassing van die abstracte principes. Op het programma staan Analyse, Algebra, Vlakke en Ruimtelijke Meetkunde, Lineaire algebra en Vectormeetkunde, Kansberekening en Statistiek. Maar ook toegepaste Wiskunde, Informatica en Geschiedenis van de wiskunde. Ga je de Lerarenopleiding Wiskunde volgen en kom je van het vwo met wiskunde B? Dan kun je je opleiding met één jaar verkorten! Wiskunde is een leuke maar ook lastige studie. We verwachten dat je tenminste havo met wiskunde B of vwo met wiskunde A of B hebt afgerond. Als je mbo hebt gedaan, kan het zijn dat je onvoldoende wiskunde in je vooropleiding hebt gehad. Tijdens de opleiding zul je dat dan moeten bijspijkeren tot en met niveau havo wiskunde B.

Lees meer over deze opleiding
Lerarenopleiding Exact 2015.png

Brochure aanvragen

Lerarenopleiding VO/BVE Wiskunde

  • Lerarenopleiding VO/BVE Wiskunde

meer brochures toevoegen

  • Academische Pabo (Voltijd)Voeg toe
  • Accountancy (Voltijd)Voeg toe
  • Accountancy (Ad) (Voltijd)Voeg toe
  • Arts & Crafts (Voltijd)Voeg toe
  • Automotive (Voltijd)Voeg toe
  • Automotive (Duaal)Voeg toe
  • Autonome Beeldende Kunst (Voltijd)Voeg toe
  • Bedrijfseconomie (Voltijd)Voeg toe
  • Bedrijfskunde MER (Voltijd)Voeg toe
  • Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek (Voltijd)Voeg toe
  • Bouwkunde (Voltijd)Voeg toe
  • Bouwkunde (Duaal)Voeg toe
  • Business IT & Management (Voltijd)Voeg toe
  • CE: SportMarketing & Management (Voltijd)Voeg toe
  • Chemie (Voltijd)Voeg toe
  • Chemische Technologie (Voltijd)Voeg toe
  • Chemische Technologie (Deeltijd)Voeg toe
  • Civiele Techniek (Voltijd)Voeg toe
  • Civiele Techniek (Duaal)Voeg toe
  • Commerciële Economie (Voltijd)Voeg toe
  • Communicatie (Voltijd)Voeg toe
  • Communication and Multimedia Design (Voltijd)Voeg toe
  • Creative Media and Game Technologies (Voltijd)Voeg toe
  • Crossmediale Communicatie (Voltijd)Voeg toe
  • Culturele en Maatschappelijke Vorming (Voltijd)Voeg toe
  • Docent Beeldende Kunst en Vormgeving (Voltijd)Voeg toe
  • Docent Beeldende Kunst en Vormgeving (Deeltijd)Voeg toe
  • Elektrotechniek (Voltijd)Voeg toe
  • Elektrotechniek (Duaal)Voeg toe
  • Engineering (Voltijd)Voeg toe
  • Engineering (Deeltijd)Voeg toe
  • Ergotherapie (Voltijd)Voeg toe
  • Facility Management (Voltijd)Voeg toe
  • Financial Services Management (Voltijd)Voeg toe
  • Fiscaal Recht en Economie (Voltijd)Voeg toe
  • Fysiotherapie (Voltijd)Voeg toe
  • Gezondheidszorg Technologie (Voltijd)Voeg toe
  • Human Resource Management (Voltijd)Voeg toe
  • ICT Service Management (Voltijd)Voeg toe
  • ICT Service Management (Deeltijd)Voeg toe
  • Industrieel Product Ontwerpen (Voltijd)Voeg toe
  • Informatica (Voltijd)Voeg toe
  • International Business and Languages (Voltijd)Voeg toe
  • International Business and Management Studies (Voltijd)Voeg toe
  • Leisure Management (Voltijd)Voeg toe
  • Lerarenopleiding Aardrijkskunde (Voltijd)Voeg toe
  • Lerarenopleiding Algemene Economie (Voltijd)Voeg toe
  • Lerarenopleiding Basisonderwijs (Pabo) (Voltijd)Voeg toe
  • Lerarenopleiding Bedrijfseconomie (Voltijd)Voeg toe
  • Lerarenopleiding Biologie (Voltijd)Voeg toe
  • Lerarenopleiding Duits (Voltijd)Voeg toe
  • Lerarenopleiding Engels (Voltijd)Voeg toe
  • Lerarenopleiding Frans (Voltijd)Voeg toe
  • Lerarenopleiding Geschiedenis (Voltijd)Voeg toe
  • Lerarenopleiding Maatschappijleer (Voltijd)Voeg toe
  • Lerarenopleiding Natuurkunde (Voltijd)Voeg toe
  • Lerarenopleiding Nederlands (Voltijd)Voeg toe
  • Leren & Innoveren (Deeltijd)Voeg toe
  • Logistics Engineering (Voltijd)Voeg toe
  • Logistiek en Economie (Voltijd)Voeg toe
  • Logopedie (Voltijd)Voeg toe
  • Maatschappelijk Werk en Dienstverlening (Voltijd)Voeg toe
  • Maintenance & Mechanics (Voltijd)Voeg toe
  • Maintenance & Mechanics (Deeltijd)Voeg toe
  • Management in de Zorg (Ad) (Deeltijd)Voeg toe
  • Maritiem Officier (Voltijd)Voeg toe
  • Maritieme Techniek (Voltijd)Voeg toe
  • Medische Hulpverlening (Voltijd)Voeg toe
  • Officemanagement (Voltijd)Voeg toe
  • Officemanagement (Deeltijd)Voeg toe
  • Ondernemen (Voltijd)Voeg toe
  • Oriënterende Propedeuse Gedrag en Maatschappij (Voltijd)Voeg toe
  • Pedagogiek (Voltijd)Voeg toe
  • Pedagogisch-Educatief Medewerker (Voltijd)Voeg toe
  • Pedagogisch-Educatief Medewerker (Deeltijd)Voeg toe
  • Ruimtelijke Ordening en Planologie (Voltijd)Voeg toe
  • Small Business en Retail Management (Voltijd)Voeg toe
  • Small Business en Retail Management (Duaal)Voeg toe
  • Sociaal Pedagogische Hulpverlening (Voltijd)Voeg toe
  • Technische Bedrijfskunde (Voltijd)Voeg toe
  • Technische Informatica (Voltijd)Voeg toe
  • Trade Management gericht op Azië (Voltijd)Voeg toe
  • Vastgoed en Makelaardij (Voltijd)Voeg toe
  • Vastgoed en Makelaardij (Duaal)Voeg toe
  • Verloskunde (Voltijd)Voeg toe
  • Verpleegkunde (Voltijd)Voeg toe
  • Verpleegkunde (Duaal)Voeg toe
  • Vormgeving (Voltijd)Voeg toe
  • Watermanagement (Voltijd)Voeg toe
  • Werktuigbouwkunde (Voltijd)Voeg toe
  • Werktuigbouwkunde (Duaal)Voeg toe
Brochure aanvragen
Vul alle velden correct in om het formulier te versturen.
Vraag de brochure aan
 
  • Maico koos de lerarenopleiding

    Ik wist op de basisschool al: ik wil voor de klas staan. Het is wiskunde geworden omdat het daar gaat om kennis toepassen.

    "De afwisseling van theorie en praktijk vind ik het boeiendste aan de opleiding. Je loopt veel stage: docent zijn leer je toch vooral in de praktijk.

    Nuttig is de uitwisseling met klasgenoten die elders stage lopen. Je profiteert van elkaars ideeën over beter lesgeven. Het geeft een kick om te zien dat een methode die je bedenkt ook echt werkt."

  • Lerarenopleiding Wiskunde - jongen met rood shirt
  • Lerarenopleiding Wiskunde - passer en schrift
  • Euromast
  • Lerarenopleiding Wiskunde - meisje op krijtbord
  • Lerarenopleiding Wiskunde - jongen voor de klas
  • Lerarenopleiding Wiskunde - Museumpark
  • Yvette koos de lerarenopleiding

    "Ik wil een beroep waarin ik mijn kennis kan overdragen. Wiskunde vind ik leuk vanwege het puzzelen, je vastbijten in een vraagstuk."

    "Alle wiskundekennis die ik erbij krijg vind ik superinteressant, net als de psychologische vakken. In de stages herken je regelmatig de theorie. De stagedagen zijn voor mij het leukste. Het mooiste moment vond ik toen een leerling huilde van blijdschap met een 9, zij haalde eerder alleen vijven. Heel fijn dat ik daaraan heb kunnen bijdragen."

  • Lerarenopleiding Wiskunde - meisje tekent diploma
  • erasmusbrug 192.jpg
  • Lerarenopleiding Wiskunde - papieren en rekenmachine
  • Lerarenopleiding Wiskunde - meisje voor krijtbord
  • Lerarenopleiding Technisch Beroepsonderwijs - uitzicht Euromast
  • Messalina over het docentschap

    Ik studeerde zelf ook aan de HR. Ik was onder de indruk van docenten met passie voor wiskunde.

    "Juf, hier heb ik wat aan in de klas", is voor mij het mooiste compliment dat ik als docent kan krijgen. Het geeft veel voldoening als studenten gemotiveerd raken en leren hoe ze wiskunde in hun eigen klas moeten brengen. Passie voor het vak en werken met jongeren is voor mij de ideale combinatie."

  • Messalina

Studie in Cijfers

Meer informatie: www.studiekeuze123.nl

student- tevredenheid

3.7 

3.7 

student- tevredenheid

Deze opleiding3.7 

Landelijk gemiddeld3.7 

uitgedrukt in cijfer tussen de 1 en 5

aantal eerstejaars

Deze opleiding60

Landelijk gemiddelde van deze opleiding41

aantal eerstejaars

Deze opleiding60

Landelijk gemiddelde van deze opleiding41

ervaren contacttijd eerstejaars

12-24

12-18

ervaren contacttijd eerstejaars

12-24

12-18

aantal klokuren per week volgens de grootste groep studenten

doorstroom naar tweede jaar

Deze opleiding44%

Landelijk gemiddelde van deze opleiding52%

doorstroom naar tweede jaar

Deze opleiding44%

Landelijk gemiddelde van deze opleiding52%

van deze opleiding

diploma binnen
5 jaar

Deze opleiding36%

Landelijk gemiddelde van deze opleiding40%

diploma binnen
5 jaar

Deze opleiding36%

Landelijk gemiddelde van deze opleiding40%

binnen het hoger onderwijs

doorstuderen

Deze opleiding41%

Landelijk gemiddelde van deze opleiding39%

doorstuderen

Deze opleiding41%

Landelijk gemiddelde van deze opleiding39%

studenten die aansluitend aan deze opleiding een nieuwe opleiding starten

arbeidsmarkt

Deze opleidingnvt

Landelijk gemiddelde van deze opleiding94%

arbeidsmarkt

Deze opleidingnvt

Landelijk gemiddelde van deze opleiding94%

werk op niveau binnen 1,5 jaar na afstuderen. Alleen landelijk cijfer beschikbaar.

publicatiedatum
22-05-2014

Opbouw van je opleiding

Studeren volgens het Rotterdams Onderwijs Model

Al onze opleidingen werken met het Rotterdams Onderwijs Model. Dit model garandeert dat onze opleidingen een ideale balans hebben tussen drie elementen: kennis, praktijk en persoonlijke ontwikkeling.

In de loop van je studie verandert de verhouding: aan het begin ontwikkel je meer kennis, later ga je meer en meer de praktijk in. Altijd met begeleiding van je persoonlijke coach. 

Daarnaast stel je voor een deel je eigen opleiding samen: keuzevakken in het eerste en tweede jaar, je stageplaats(en), een minor en je afstudeeropdracht of -onderzoek in het laatste jaar. 

Het eerste jaar

Starten met je opleiding

Het eerste jaar is het propedeusejaar. Je oriënteert je op de verschillende aspecten van je vak en op je toekomstige beroep als leraar. Ook ga je al snel aan de slag op een school, waarbij je niet alleen toekijkt, maar ook assisteert bij het onderwijs. De school waar je terechtkomt,is dus net zo goed ook jouw opleider als de hogeschool. Pas als je de propedeuse hebt gehaald, mag je verder met je opleiding.

Na het eerste jaar

De hoofdfase van je opleiding

De hoofdfase begint in het tweede leerjaar. Je leert onderwijs te ontwikkelen en uit te voeren met een hoge kwaliteit. Je leert de principes van directe instructie toepassen en bekwaamt je in activerende didactiek. Daarnaast loop je een aantal dagen per week stage. In het tweede en derde leerjaar voer je je werk op school steeds zelfstandiger uit. In het derde jaar werk je toe naar het LIO-assessment (Leraar In Opleiding).

Keuze en begeleiding

Hulp en ondersteuning

In het eerste en tweede jaar kun je kiezen uit zo'n driehonderd keuzevakken. Dit biedt je de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Hogeschool Rotterdam biedt hiervoor zowel vóór als tijdens de opleiding mogelijkheden.

Afhankelijk van je opleiding kun je zelf een stageplek uitzoeken. Via een minor in het vierde jaar kies je een bepaald profiel waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.

Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze begeleiding maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Zo helpen we je om jezelf te overtreffen en het beste uit jezelf te halen. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een peercoach krijgen: een ouderejaarsstudent die een jongerejaars begeleidt.

Stage lopen

Bij een bedrijf of instelling aan de slag

Vanaf je eerste jaar is stage een onderdeel van je opleiding. Het tweede jaar kent een stage van 20 weken, twee dagen per week. In het derde jaar ben je drie dagen per week aanwezig op je stageschool.

Minors

Kies je eigen richting

In de laatste fase van je opleiding verdiep je je door middel van een minor in je vakgebied of verbreed je je kennis in een door jou gewenste richting. Je kunt onder andere kiezen uit onderstaande minors. Let op! Bij duale en deeltijdopleidingen kun je niet altijd gebruik maken van het gehele aanbod en is je keuze beperkter. 

Minor Talentontwikkeling

De vierjarige Goran uit Bosnië komt de kleuterklas in. Hij bouwt een mooi kasteel, wil samen met "nieuwe vriendjes" verder bouwen, maar begrijpt niet wat ze zeggen. Wat is er nodig om de talenten van Goran verder te ontwikkelen? Daan van 14 jaar heeft een IQ van 120, toch komt hij niet verder dan 2 HAVO. Wat is er nodig om Daan te helpen zijn school af te ronden? Wil jij het verschil maken tussen kansarm en kansrijk voor Goran en Daan en een bijdrage leveren aan het vergroten van hun talenten? En volg je een opleiding aan het Instituut voor lerarenopleidingen of voor sociale opleidingen? Dan is de minor Talentontwikkeling iets voor jou!

Minor Passend onderwijs en leerlingenzorg

Deze minor maakt van jou een vakkundig docent die vanuit een onderzoekende houding problemen die in het werken met jongeren in schoolsituaties in het vo en mbo ontstaan signaleert, er systematisch naar kijkt en er planmatig naar handelt. Daarnaast krijg je zicht op het zoeken naar middelen en richtingen om geschikte begeleiding voor de zorgleerlingen op te zetten en uit te voeren. In de minor staat de zorg aan leerlingen centraal.

Minor Science

Houd je van je vak en ben je geïnteresseerd in de andere exacte vakken? Dan is dit de minor voor jou. Je gaat in deze minor je vak verder uitdiepen, maar ook verbredende onderdelen met de andere exacte vakken zullen aan bod komen. Deze minor is voor jou geschikt als je een ambitieuze student bent die weinig problemen heeft om de vakinhoudelijke en vakdidactische onderdelen in het normale curriculum vlot, en met succes, af te ronden.

Minor Werken in het beroepsonderwijs

De minor Werken in het Beroepsonderwijs (incl. VMBO) biedt studenten van de tweedegraads lerarenopleidingen de mogelijkheid tot een zeer aantrekkelijke specialisatie. De minor is bij uitstek geschikt voor studenten die willen kiezen voor het uitstroomprofiel Beroepspraktijkvorming waarmee zij zich voorbereiden op een functie in het (voorbereidend) beroepsonderwijs. Binnen deze minor leren de deelnemers de lesinhoud uit de schoolvakken te integreren met de inhoud van het toekomstig beroep van leerlingen. Daarnaast wordt veel aandacht besteed aan het kiezen en ontwikkelen van de specifieke didactiek voor dit schooltype en aan de eisen die dat stelt aan leraren.

Minor Rekenen-wiskunde 10-14

De kwaliteit van het rekenonderwijs, de rekenvaardigheid van de leerlingen en de aanpak van problemen zijn al jaren onderwerp van stevige discussies. De oorzaken van de problemen zijn divers. Na de afname van de Cito-toets en in het VO wordt er niet meer voldoende geoefend en bij veel rekenwerk in het VO wordt de rekenmachine gebruikt. Last but not least: in het primair onderwijs is men niet op de hoogte van wat er in het VO gebeurt en andersom. In deze minor bestudeer je hoe PO en VO beter op elkaar kunnen worden afgestemd.

Minor NT2 en inburgering

Steeds meer studenten van de lerarenopleidingen zullen in hun beroepspraktijk te maken krijgen met leerlingen, cliënten, deelnemers en cursisten die het Nederlands nog niet of nauwelijks beheersen. Scholen voeren vaak een taalbeleid met het doel rekening te houden met die taalachterstanden, bijvoorbeeld door de programma's van de verschillende vakken af te stemmen op deze leerlingen, het zogenaamde taalgericht vakonderwijs.

Ben je student bij een andere hogeschool en wil je een minor bij Hogeschool Rotterdam volgen? Bekijk je mogelijkheden op Kiesopmaat.nl. De minors van Hogeschool Rotterdam duren een half jaar (september - februari) en leveren 30 EC (studiepunten) op.

Afstuderen

De afronding van je opleiding

In het laatste jaar ben je leraar-in-opleiding (LIO) waarbij je geheel zelfstandig voor de klas staat. De stages zijn een van de leukste en leerzaamste onderdelen van de opleiding.

Opleiden in de School

Zo snel mogelijk voor de klas

Wil je het liefst zo snel mogelijk voor de klas staan? Dan is 'Opleiden in de School' (OidS) wellicht interessant voor jou. Als 'doe-mens' ben je ervan overtuigd dat je het vak van leraar het snelst en het beste leert in de praktijk. Je leert al werkend en werkt al lerend: theorie en praktijk zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Je bent 2 tot 3 dagen in de praktijk bezig met je opleiding. Met OidS teken je een contract, waarmee er een leerovereenkomst ontstaat tussen jou en de school en tussen jou en Hogeschool Rotterdam. Interesse in OidS? In jaar één kun je bij voldoende studieresultaten en een succesvol selectiegesprek in aanmerking komen voor dit traject.

Kopopleiding

In één jaar je bevoegdheid

Met een hbo-diploma Bedrijfswiskunde of een wo-diploma Wiskunde kun je via een praktijkgerichte kopopleiding in één jaar je tweedegraads bevoegdheid halen. Het programma bestaat voornamelijk uit voorbereiding op het leraarschap zoals onder andere didactische vaardigheden, inzicht in leer- en gedragsproblemen, vakdidactiek en praktijkervaring. Een kopopleiding is een voltijdtraject, waarbij je 2 dagen les volgt en 3 dagen werkt.

Internationale mogelijkheden

Explore your horizon

Omdat Rotterdam een internationale en multiculturele stad is, vinden we het belangrijk dat je hiervan kennis opdoet tijdens de opleiding. Internationale en interculturele elementen zijn opgenomen in de vakken die je tijdens de opleiding krijgt. Dit noemen we Internationalisation at Home. Er zijn mogelijkheden om naar het buitenland te gaan in het kader van je minor. Daarnaast zijn er universiteiten in het buitenland waar studieprogramma's gevolgd kunnen worden. Ook zijn er projecten en onderzoeken verbonden aan buitenlandse universiteiten waarin je als student kunt participeren.

Vakken

Volg een verzwaard programma voor echte doorzetters. Honoursprogramma

De tijdlijn geeft een indicatie van de vakken die je kunt verwachten

1

Onderwijsperiode 1
Vakken Onderwijsperiode 1
  • Analyse 1
  • Analytische meetkunde 1
  • Probleemaanpak modellen
  • Taal van de wiskunde A
  • VD/HD: Proeflesjes rekenen
  • Deficiëntietoets Rekenen
  • Taalsignalering
  • Voorbereid op Stage
  • Drama
  • ICT in het onderwijs 1
  • Studieloopbaancoaching
  • SLC - Introductie
  • Deficientie Rekenen
Onderwijsperiode 2
Vakken Onderwijsperiode 2
  • Analyse 2
  • Probleemaanpak modellen 1
  • Rekenen op niveau
  • Taal van de wiskunde B
  • Vlakke meetkunde 1
  • VD/HD: Proeflesjes meetkunde
  • Voorbereid op Stage
  • ICT in het onderwijs
  • Studieloopbaancoaching
  • Ondersteunend onderwijs en keuzevakken
Onderwijsperiode 3
Vakken Onderwijsperiode 3
  • Analyse 3
  • Beschrijvende Statistiek
  • Vlakke meetkunde 2
  • Wiskunde en leergebieden
  • ICT in het onderwijs 1
  • Studieloopbaancoaching
  • Stage
  • Ondersteunend onderwijs en keuzevakken
Onderwijsperiode 4
Vakken Onderwijsperiode 4
  • Analyse 4
  • Ruimtemeetkunde
  • Kansrekenen
  • Vakproject: Wiskunde ICT
  • VD/HD: Basisschool didactiek rekenen
  • Studieloopbaancoaching
  • Ondersteunend onderwijs en keuzevakken

2

Onderwijsperiode 1
Vakken Onderwijsperiode 1
  • Probleemaanpak modellen
  • Analyse: Rijen en limieten
  • Vakdidactiek/Helpdesk 2A
  • Effectief lesgeven en Directie instuctie
  • Studieloopbaancoaching
  • Stage
  • Ondersteunend onderwijs en keuzevakken
Onderwijsperiode 2
Vakken Onderwijsperiode 2
  • Analytische meetkunde
  • Vakdidactiek/Helpdesk 2B
  • O'wijssociologie en diversiteit
  • Logopedie
  • Studieloopbaancoaching
  • Stage
  • Ondersteunend onderwijs en keuzevakken
Onderwijsperiode 3
Vakken Onderwijsperiode 3
  • Wiskunde & cultuur A
  • Lineaire algebra
  • Algebra A
  • Wiskunde & cultuur: excursie jaar 2
  • Vakdidactiek/Helpdesk 2C
  • Adolescentiepychologie
  • Studieloopbaancoaching
  • Ondersteunend onderwijs en keuzevakken
Onderwijsperiode 4
Vakken Onderwijsperiode 4
  • Analyse: Complexe getallen
  • Algebra B
  • Wiskunde en cultuur B
  • Vakdidactiek/Helpdesk 2D
  • Onderwijspychologie
  • ICT in het onderwijs 2
  • Studieloopbaancoaching

3

Onderwijsperiode 1
Vakken Onderwijsperiode 1
  • Analyse: Rijen en Limieten
  • Analyse plus
  • Vakdidactiek/Helpdesk 3-1
  • Inleiding praktijkonderzoek
  • Groepsdynamica, orde en klassenmanagement
  • Studieloopbaancoaching
  • Leren&Werken jr 3 blok 1
Onderwijsperiode 2
Vakken Onderwijsperiode 2
  • Statistiek jaar 3
  • Analyse complexe getallen
  • Vakdidactiek/Helpdesk 3-1
  • Praktijkonderzoek in de school
  • Activerende didac. en samenwerkend leren
  • Taalgericht lesgeven
  • Studieloopbaancoaching
  • Leren&Werken jr 3 blok 2
Onderwijsperiode 3
Vakken Onderwijsperiode 3
  • Analyse functies van meer variabelen
  • Meetkunde plus
  • Wiskunde en Cultuur excursie jaar 3
  • Vakdidactiek/Helpdesk 3-2
  • Praktijkonderzoek in de school
  • Studieloopbaancoaching
  • Leren&Werken jr 3 blok 3
Onderwijsperiode 4
Vakken Onderwijsperiode 4
  • Internet en Wiskunde
  • Analyse Differentiaalvergelijkingen
  • Grafentheorie
  • Vakdidactiek/Helpdesk 3-2
  • Praktijkonderzoek in de school
  • Zorg en leerlingbegeleiding deel 1
  • Studieloopbaancoaching
  • Leren&Werken jr 3 blok 4 LIO-assessment

4

Onderwijsperiode 1
Vakken Onderwijsperiode 1
  • Minor cursorisch deel 1
  • Toepassingsgerichte en innovatieve opdrachten
  • Minor Leren en Werken deel 1
  • Assesment
Onderwijsperiode 2
Vakken Onderwijsperiode 2
  • Minor cursorisch deel 2
  • Toepassingsgerichte en innovatieve opdrachten
  • Minor Leren en Werken deel 2
  • Assesment
Onderwijsperiode 3
Vakken Onderwijsperiode 3
  • Wiskunde en Cultuur
  • Wiskunde en Cultuur excursie
  • Vakdidactiek/Helpdesk jaar 4
  • Ethiek
  • Studieloopbaancoaching
  • Afstudeer opdracht
  • Afstudeer project
  • Assesment
Onderwijsperiode 4
Vakken Onderwijsperiode 4
  • Afstudeer opdracht
  • Afstudeer project
  • Assesment

Honoursprogramma

Ben je gemotiveerd om uit te groeien tot excellente beroepsbeoefenaar, wil je meer energie in je studie steken en een plus op je cv zetten, dan biedt de Lerarenopleiding Wiskunde een honoursprogramma voor je aan.

Ontwikkeling en uitvoering van het honoursprogramma gebeurt onder toezicht van lectoren en onderzoekers in het kenniscentrum talentontwikkeling. Je kunt aanhaken bij één van de onderzoekthema's. Als je het honoursprogramma succesvol hebt gevolgd en afsluit aan het einde van je vierde jaar, krijg je een honours degree bij je diploma en de aantekening 'excellente professional'.

Onderwijsvorm

  • Jaar 1

    45,18,6,10

  • Jaar 2

    29,23,6,8

  • Jaar 3

    26,44,0,8

  • Jaar 4

    5,42,30,3

  • Praktijk
    Praktijk
  • Theorie
    Theorie
  • Keuze
    Keuzeruimte
  • Begeleiding
    Begeleiding

Studielast tijdens het eerste jaar

  • 5dagen
    School per week
  • 20 uur
    Zelfstudie per week

Na je afstuderen

Gefeliciteerd! Je hebt je Bachelor of Education (B Ed) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren. 

Bij je diploma ontvang je een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.

Heb je het Honoursprogramma gevolgd? Dan krijg je ook een honours degree, waarmee je je doorzettingsvermogen en extra kennis kunt aantonen.

Beroepen

Je wordt opgeleid tot leraar met een tweedegraads bevoegdheid. Je mag na je studie lesgeven aan leerlingen van (v)mbo en onderbouw havo en vwo. Lerarenopleidingen in de exacte vakken hebben nog voldoende arbeidsperspectief. Aan leraren wiskunde en natuurkunde is een chronisch tekort.

Werk je graag met jongeren? Vind je het leuk om leerlingen in een belangrijke levensfase op weg te helpen en een bijdrage te leveren aan hun ontwikkeling Flexibel, sociaal, creatief, sta je stevig in je schoenen en ben je een tikkeltje idealistisch? Dan is een lerarenopleiding iets voor jou!

Doorstuderen

Na het behalen van je tweedegraadsbevoegdheid kun je ervoor kiezen om door te studeren aan een universiteit. Hier kun je via een masteropleiding doorstuderen voor je eerstegraadsbevoegdheid. Bij sommige hogescholen bestaat de mogelijkheid je eerstegraadsbevoegdheid te halen via een hbo-master. Hiermee kun je ook in de bovenbouw van havo, vwo en gymnasium lesgeven.

Vraag bij de instelling van je keuze naar de mogelijkheden. 

 

Huidige arbeidsmarkt

Bron: HBO-Monitor 2013

200769951163726338811.1284791850608783571250.7200769951163726338811.1284791850608783571250.7200769951163726338811.1284791850608783571250.7200769951163726338811.1200769951163726338811.1284791850608783571250.7200769951163726338811.1284791850608783571250.7284791850608783571250.7200769951163726338811.1284791850608783571250.7284791850608783571250.7200769951163726338811.1284791850608783571250.7284791850608783571250.7200769951163726338811.1284791850608783571250.7200769951163726338811.1284791850608783571250.7200769951163726338811.1284791850608783571250.7200769951163726338811.1

Startloon indicatie

€2007

Kans op een vaste baan

63%

Kans op een voltijd baan

38%

Spreekt van
"goede aansluiting arbeidsmarkt"

63%

Is tevreden over studiekeuze

72%

Waar ga je studeren?

Statisch beeld van de kaart

Museumpark

Museumpark 40
3015 CX Rotterdam

Meer info en route

Bereken je persoonlijke reistijd met het OV

Bereken je persoonlijke reistijd met het OV

Kom bij ons langs

  • Open dag

    Lerarenopleiding VO/BVE Wiskunde

    24
    jan

    Tijdens de open dag vinden er presentaties plaats over de opleiding. Daarnaast kun je terecht met al je vragen bij studenten en docenten Lerarenopleiding Wiskunde. Met specifieke toelatingsvragen kun je op deze dag ook terecht bij Studievoorlichting.

    Meer informatie

  • Proefstuderen

    Lerarenopleiding VO/BVE Wiskunde

    12
    feb

    Wil je kijken of de Lerarenopleiding Wiskunde iets voor jou is? Kom dan proefstuderen. Je krijgt dan een voorproefje van de opleiding door een dag lessen te volgen en opdrachten te maken zoals dit tijdens het eerste studiejaar ook gebeurt.

    Meer informatie

Studievraag?

Stel je vraag via het contactformulier.

Tijdens kantoortijden kun je ook bellen of chatten met een studievoorlichter.