Communication and Multimedia Design

Vierjarige bachelor in het Nederlands

In het kortOpbouwVakkenNa je studiePraktische informatie & toelatingsvoorwaardenLocatie

CMD Rotterdam is een creatieve en uitdagende opleiding om interactieve media te ontwerpen voor mensen en hun omgeving.

Zo speel je games op je mobiel en houdt je mobiel precies bij waar je bent geweest. Je koppelt je foto's aan die plekken, schrijft er meteen bij wat je daar hebt beleefd en deel je online met je vrienden. Via Facebook weet waar je vrienden zijn en bestel je een taxi met de TaxiApp om ze te ontmoeten. Je bekijkt je mail en tweets, leest het laatste nieuws, beluistert de nieuwste muziek via een luisterpaal.

Dit zijn allemaal voorbeelden van interactieve mediaproducten en -diensten; variërend van websites en mobiele toepassingen tot interactieve reclamecampagnes. Bij CMD Rotterdam leer je dit soort producten te bedenken, te ontwerpen en vorm te geven.

De Rotterdamse CMD'er is creatief in bedenken van oplossingen en komt met vernieuwende en prikkelende ideeën. Ook kun je je ideeën verbeelden in inspirerende (visuele) prototypes. Tijdens het ontwerpproces werk je niet alleen samen met de opdrachtgever maar ook met de gebruikers van het product of dienst. Je kijkt goed hoe het product gebruikt kan worden in het dagelijks leven en verdiept je in de mens die het product gebruikt en de omgeving waarin het gebruikt wordt. Je bent nieuwsgierig, kunt eigenwijs zijn, hebt een goed inlevingsvermogen, bent op de hoogte van de nieuwste trends en werkt graag samen. 

 
  • Communication and Multimedia Design - firestorm
  • Bacheloraward voor Firestorm

    CMD'er Daan Louter heeft de Hogeschool Rotterdam Bachelor Award gewonnen voor zijn Firestorm project.

    Daan haalde de wereldpers met zijn Firestorm toolkit waarin hij nieuwe mogelijkheden ontdekte binnen de journalistiek om met nieuwe media online verhalen te vertellen. Hogeschool Rotterdam kent elk jaar prijzen toe aan studenten die een bijzondere prestatie hebben geleverd. En Daan heeft dit jaar de prijs gewonnen van 3000 euro.

  • Communication and Multimedia Design - 3d printer zijaanzicht
  • Project: nieuwe media en musea

  • Communication and Multimedia Design - meisje met laptop en camera
  • rotterdam-192.jpg
  • Communication and Multimedia Design - jongens met moodboard
  • Experimenteren in het Stadslab

    Bij de opleiding Communication and Multimedia Design mag je gebruik maken van de faciliteiten van Stadslab.

    Hier kun je onder andere experimenteren met 3D-printers, lasersnijders en verschillende soorten sensoren.

    Bekijk meer informatie over het Stadslab >

  • Communication and Multimedia Design - lachende studenten met laptop
  • Communication and Multimedia Design - pand Wijnhaven en Zadkine
  • Communication and Multimedia Design - pand Wijnhaven
  • Volg studenten op Facebook

    Volg de studenten van Communication and Multimedia Design op hun eigen Facebookpagina en krijg een idee wat er allemaal speelt bij studenten en op de opleiding.

    Bezoek de Facebook pagina >

  • Communication and Multimedia Design - uitzicht pand Wijnhaven
  • Kim over haar studiekeuze

    "Ik heb gekozen voor deze opleiding, omdat ik binnen de opleiding niet alleen de mogelijkheid krijg unieke, creatieve oplossingen voor moeilijke probleemstellingen te verzinnen, maar ook omdat ik deze oplossingen in een mooie vormgeving kan gieten."

    Kim Kers, vierdejaars student Communication and Multimedia Design

  • Communication and Multimedia Design - 3d printer bovenaanzicht

Opbouw van je opleiding

Studeren volgens het Rotterdams Onderwijs Model

Al onze opleidingen werken met het Rotterdams Onderwijs Model. Dit model garandeert dat onze opleidingen een ideale balans hebben tussen drie elementen: kennis, praktijk en persoonlijke ontwikkeling.

In de loop van je studie verandert de verhouding: aan het begin ontwikkel je meer kennis, later ga je meer en meer de praktijk in. Altijd met begeleiding van je persoonlijke coach. 

Daarnaast stel je voor een deel je eigen opleiding samen: keuzevakken in het begin van je studie, praktijkopdrachten op je eigen werkplek of stageplaats, een minor in de laatste fase van je studie (bij de meeste deeltijdopleidingen) en je afstudeeropdracht of -onderzoek in het laatste jaar. 

Het eerste jaar

Starten met je opleiding

In het eerste jaar oriënteer je je op je opleiding en je toekomstige beroep. Je krijgt vakken als Design Basics, Information Design, Designing Dialogues, Customer Understanding, Prototyping en Creative Tools zodat je antwoord kunt geven op vragen als: Wat wil de gebruiker? Hoe bereik je je doelgroep? Welk design sluit daar het beste op aan? Daarnaast voer je projectopdrachten uit, bezoek je bedrijven en woon je gastcolleges bij.

Na het eerste jaar

De hoofdfase van je opleiding

Het tweede jaar staat in het teken van je toekomstige beroep en richt je je op uitdagingen, zoals het ontwerpen van een Mobile App. De eerste helft van het derde jaar loop je stage. De tweede helft van het jaar voer je opdrachten uit waarbij experimenteren en innoveren kernwoorden zijn. Daarnaast krijg je een aantal verdiepende vakken ter voorbereiding op het afstuderen. In het vierde jaar volg je een minor en voer je een afstudeerproject uit.

Werk en studie

Eisen aan je werkplek- en ervaring

Bij de deeltijdopleiding stellen we eisen aan je werksituatie. In beginsel wordt van je verwacht dat je bij aanvang van de opleiding een baan hebt van minimaal 24 uur per week. Vanaf het tweede jaar moet je een relevante baan hebben.

Keuze en begeleiding

Hulp en ondersteuning

In het begin van je studie (bij bijna alle deeltijdopleidingen in jaar 1 en 2) kun je kiezen uit zo'n driehonderd keuzevakken. Via een minor in de laatste fase van je studie kun je bij de meeste deeltijdopleidingen kiezen voor een bepaald profiel waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.

Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze begeleiding maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Zo helpen we je om jezelf te overtreffen en het beste uit jezelf te halen.

Minors

Kies je eigen richting

In de laatste fase van je opleiding verdiep je je door middel van een
minor in je vakgebied of verbreed je je kennis in een door jou gewenste
richting. Je kunt onder andere kiezen uit onderstaande minors.

Minor Interface & Experience Design

Met de auto mag je in Nederland max. 130 km/u rijden en kun je tenminste twee personen vervoeren. Dit geldt voor zowel een Lada als voor een Lamborghini. Toch is de beleving totaal anders. Het ontwerp van het product speelt een belangrijke rol in de wijze waarop mensen een product of dienst beleven en ervaren. Bij de minor Interface en User Experience Design bekwaam je jezelf verder in het ontwerpen van interactieve producten en diensten en ga je daarnaast onderzoek doen naar nieuwe (wetenschappelijke) inzichten op het gebied van onder meer experience design, emotional design en ubiquitous computing. Je kijkt kritisch naar de hedendaagse technologische ontwikkelingen om zo een beeld te kunnen vormen van waar onze toekomstige ontwerpen gebruik van kunnen maken en aan moeten voldoen. Vervolgens pas je deze inzichten op een innovatieve manier toe bij het ontwerpen van digitale producten en diensten voor een diverse groep aan externe opdrachtgevers.

Experience Design for the Internet of Things

Technologie gebruiken we niet alleen, we leven er in. Nu onze leefomgeving doordrongen is van technologie (pervasive technology), is de aandacht van ontwerpers aan het verschuiven van producten, via diensten naar omgevingen. Methoden om customer insights en contextuele informatie in het ontwerpproces te betrekken, schieten te kort en dit vraagt om nieuwe onderzoek- en ontwerpcompetenties. Pervasive technologie is ontstaan uit losse systemen die niet zijn ontworpen als een geheel. Nieuwe manieren van interactie, van controle en van verleiding moeten worden ontworpen, die rekening houden met een diversiteit aan menselijke waarden, zoals privacy, zekerheid of geborgenheid. Daarmee wordt het mogelijk toekomstbestendige en betekenisvolle interactieve omgevingen te ontwerpen. In deze minor bestudeer je welke impact pervasive technology in de leefomgeving heeft op sociale interactie tussen mensen, de manier waarop mensen hun leven leiden en betekenis geven aan de wereld om hen heen. Bovenal zul je ontdekken en bepalen wat jouw standpunt is en hoe jij wilt bijdragen aan betekenisvolle, interactieve omgevingen in de toekomst.

Designful Innovation for one billion people

Baanbrekende innovaties gaan over het vinden van nieuwe betekenissen. Klassiek voorbeeld blijft de iPod. Dat betekende een nieuwe manier van muziek verzamelen, kopen en beheren. Of de Wii-spelcomputer die een geheel nieuwe spelervaring betekende. Tijdens de minor leer je verschillende vormen van innovaties te herkennen en analyseren. Van open innovatie, tot procesorganisatie, van user centered tot technologisch, van incrementeel tot radicaal en design driven. Je wordt uitgedaagd om een baanbrekend Innovatief concept te ontwerpen en te prototypen. Een concept waarmee je een impact moet hebben op het leven van 1 miljard mensen! Dan hebben we het dus over een radicale innovatie. Een innovatie waarmee je niet zomaar kan uitgaan van vragen, wensen en behoeften van gebruikers. De gebruiker heeft immers nog geen kennis van de nieuwe betekenis. Het gaat erom hoe jij toekomstige ontwikkelingen weet in te vullen met nieuwe betekenissen. Daarbij leer je ook hoe je rekening moet houden met cultuurverschillen in een internationale context.

 

 

Vakken

De tijdlijn geeft een indicatie van de vakken die je kunt verwachten

1

Semester 1
Vakken Semester 1
  • Design Basics
  • Design research & use context
  • Behind Interactive Media A
  • Tools for Design
  • Creative Tools
  • History of Media & Design
  • Nederlands
  • Basic English
  • Game of Life
  • Werkpraktijk
  • Studieloopbaancoaching
Semester 2
Vakken Semester 2
  • Information Design
  • Customer Understanding
  • Navigation & Structure
  • Prototyping
  • Designing Dialogues
  • Research Methodology
  • Screen Design
  • Integraal Project
  • Werkpraktijk
  • Studieloopbaancoaching

2

Semester 1
Vakken Semester 1
  • Experience Branding
  • Experience Design
  • Prototyping
  • Project Emerging Media
  • Trend Research
  • Werkpraktijk
  • Design Theory
  • Studieloopbaancoaching
Semester 2
Vakken Semester 2
  • Screen Design
  • Modular Design & Development
  • Concept development
  • Design for mobile
  • Mobilizing Crowds & Control
  • Medialab
  • Werkpraktijk
  • Onderhandelen & Conflicthantering
  • Studieloopbaancoaching

3

Semester 1
Vakken Semester 1
  • Minor
  • Studieloopbaancoaching
Semester 2
Vakken Semester 2
  • Project PIN (project internationaal)
  • Design this & service design
  • Design Psychology
  • Crosscultural Media
  • Engels Pitch Yourself
  • Design for Conversion
  • Studieloopbaancoaching
  • Ubiquitous Computing
  • Coachend Leiderschap
  • Engels rapporteren
  • Assesment

4

Semester 1
Vakken Semester 1
  • Thesis Proposal
  • Design Theory
  • Design This
Semester 2
Vakken Semester 2
  • Afstuderen
  • Final assesment

Onderwijsvorm

  • Jaar 1

    32,23,0,7

  • Jaar 2

    29,29,0,4

  • Jaar 3

    15,23,20,2

  • Jaar 4

    4,57,0,0

  • Praktijk
    Praktijk
  • Theorie
    Theorie
  • Keuze
    Keuzeruimte
  • Begeleiding
    Begeleiding

Studielast tijdens het eerste jaar

  • 2dagen
    School per week
  • 20 uur
    Zelfstudie per week

Praktijkvoorbeelden

Werken aan echte projecten uit de praktijk

Na je afstuderen

Gefeliciteerd! Je hebt je Bachelor of Communication and Multimedia Design (B CMD) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren. Je kunt er ook voor kiezen om de titel Ingenieur (ing.) vóór je naam te zetten.   

Ook ontvang je bij je diploma een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.

Beroepen

Als afgestudeerde kun je aan de slag als designer van interactieve media. Als designer zorg je ervoor dat alle informatie en functies aantrekkelijk en overzichtelijk worden voor de gebruiker. Je ontwerpt en maakt de screens, beeld, teksten, buttons, en menu's en zorgt dat de verschillende schermen één logisch samenhangend geheel vormen. Je bent niet alleen met websites bezig, maar ook met interactieve media als mobiele telefoons, automaten, applicaties (apps), widgets, games en de omgeving.

Creative Concepter

De Creative Concepter vertaalt de eisen en wensen van een klant en de gebruiker van een (interactief) product of dienst, zoals websites, games en professionele applicaties naar concrete, vernieuwende oplossingen. De Creative Concepter schetst met woorden en beelden de oplossingsrichting en weet de gekozen richting goed te motiveren en te presenteren. Kan goed buiten de kaders denken. Je bent steeds op de hoogte van de nieuwste trends en ontwikkelingen en weet die om te zetten in verrassende ideeën en concepten. Tijdens de ontwikkeling bewaakt de Concepter het concept en de kwaliteit en ben je veelal de spreekbuis tussen het projectteam en de klant.

Interaction Designer

De Interaction Designer ontwerpt het gedrag van interactieve producten en diensten en geven vorm aan de dialoog tussen het product en de gebruiker op basis van het concept. Heeft een sterke focus en passie voor 'gebruikersvriendelijkheid' en 'informatie architectuur' en weet de informatie zo te structureren dat deze helder en toegankelijk is. Je onderzoekt de doelstellingen en behoeftes van de gebruiker en de klant en test de producten die je zelf hebt ontworpen in latere fasen van het project. Je hebt inzicht in hoe de gebruiker denkt en handelt; je bent het geweten van de gebruiker tijdens de projectfasen.

Visual Designer

De Visual Designer werkt het creatieve concept van een interactief product of dienst uit waarin het merk, de visuele identiteit en de beleving samenkomen. Je hebt gevoel en oog voor vormgeving, stijl, layout, typografie, kleurgebruik en animatie en kan dat omzetten in aantrekkelijke, gebruiksvriendelijke interfaces. Je bent in staat ontwerpkeuzes en uitwerkingen goed te onderbouwen. Daarnaast heb je kennis van en gevoel voor interactie, usability en marketingcommunicatie.

Waar ga je studeren?

Statisch beeld van de kaart

Wijnhaven 107

Wijnhaven 107
3011 WN Rotterdam

Meer info en route

Bereken je persoonlijke reistijd met het OV

Bereken je persoonlijke reistijd met het OV

Kom bij ons langs

  • Open dag

    Communication and Multimedia Design

    01
    nov

    Tijdens de open dag vinden er presentaties plaats over de opleiding. Daarnaast kun je terecht met al je vragen bij studenten en docenten CMD. Met specifieke toelatingsvragen kun je op deze dag ook terecht bij Studievoorlichting.

    Meer informatie

Studievraag?

Stel je vraag via het contactformulier.

Tijdens kantoortijden kun je ook bellen of chatten met een studievoorlichter.