Commerciële Economie

Vierjarige opleiding in het Nederlands

In het kortEerste indrukOpbouwVakkenNa je studiePraktische informatie & toelatingsvoorwaardenLocatie

Waarom zijn producten van bekende merken zo'n succes? Wie of wat zorgt daar eigenlijk voor? Hoe lanceer je succesvol een product en hoe werk je klantgericht? Dat leer je bij Commerciële Economie.

Met jouw commerciële instelling ontdek je aan welk product of welke dienst behoefte is. Door onderzoek weet je bijvoorbeeld welk model past bij een BMW-rijder. Door jouw idee boeken mensen steeds meer vakanties online. Dat is nog maar het begin. Door jouw werk gaat een bedrijf doelgericht om met de wensen en behoeften van de klant. Je bent er op uit om het bedrijf succesvoller te maken. Wat moet een product of dienst uitstralen? Is dat de betrouwbaarheid van Albert Heijn of de gelikte marketingformule van Apple?

Naast jouw commerciële instelling leer je te communiceren op de momenten dat het nodig is; je schrijft het beslissende onderzoek, je overtuigt de directie van een nieuw product en je presenteert de campagnevoorstellen aan de klant. Jouw verhaal overtuigt mensen.

Je bent na je opleiding breed inzetbaar. Zo kun je verantwoordelijk zijn voor de lancering van een nieuw product of ben je diegene die het contact onderhoudt met de grootste en belangrijkste klanten van het bedrijf of geef je leiding aan het verkoopteam. Niet alleen in Nederland, ook in de rest van de wereld kunnen ze jou gebruiken. En met Rotterdam als internationale stad begint je carrière goed.

Lees meer over deze opleiding
HR-factsheet-voltijd-CE-2014-03-1.png

Brochure aanvragen

Commerciële Economie

Ik wil brochures aanvragen voor meer dan één opleiding

Brochure aanvragen
Vul alle velden correct in om het formulier te versturen.
Vraag de brochure aan
 

Uitgelicht

Johan gaat internationaal

"In het kader van het ‘Internships in Emerging Latin Amercia (IELA) Project’ liep ik stage in Latijns-Amerika. Ik heb meegelopen bij het bedrijf WWIG. Samen met een medestudent heb ik gewerkt aan het project donQi. Een donQi is een kleine windmolen die je op een huis/bedrijf kunt zetten om jezelf gedeeltelijk in energietoevoer te voorzien. Een ervaring om nooit meer te vergeten!"

Johan, student Commerciële Economie

CE_studenten_V2.jpg
CE_student1.V2.jpg
CE_detail_boek.V2.jpg
CE_detail_economie.V2.jpg

Alex over de opleiding

"Ik was altijd al geïnteresseerd in marketing en alles wat daarbij komt kijken. Ik wilde een opleiding kiezen waar je zoveel mogelijk leert over dat onderwerp. De diversiteit in de opleiding Commerciële Economie was voor mij dan ook ideaal. Ik heb kennis van een breed scala aan vakken, waardoor ik breed inzetbaar ben als ik straks mijn diploma heb."

Alex, student Commerciële Economie

CE_stad_zuid.V2.jpg
CE_studenten_achterPC.V2.jpg
CE_detail_schrijven V2.jpg
CE_stad2.V2.jpg
CE_detail V2.V1.jpg


Muberra over haar stage

CE_detail_handel.V2.jpg
CE_stad3.V2.jpg

Maya over de link met praktijk

"Bij het project ‘Marketing Today’ gingen we écht voor een bedrijf werken aan een opdracht. Nu konden we eindelijk de geleerde theorie toepassen in de praktijk, dus bij een echte organisatie met een echte opdrachtgever. Het was een eye opener te ervaren hoe het er in de praktijk aan toegaat."

Maya, student Commerciële Economie

Studie in Cijfers

Meer informatie: www.studiekeuze123.nl

student- tevredenheid

3.7 

3.6 

student- tevredenheid

Deze opleiding3.7 

Landelijk gemiddeld3.6 

uitgedrukt in cijfer tussen de 1 en 5

aantal eerstejaars

Deze opleiding614

Landelijk gemiddelde241

aantal eerstejaars

Deze opleiding614

Landelijk gemiddelde241

ervaren contacttijd eerstejaars

18-24

18-24

ervaren contacttijd eerstejaars

18-24

18-24

aantal klokuren per week volgens de grootste groep studenten

doorstroom naar tweede jaar

Deze opleiding61%

Landelijk gemiddelde59%

doorstroom naar tweede jaar

Deze opleiding61%

Landelijk gemiddelde59%

van deze opleiding

diploma binnen
5 jaar

Deze opleiding52%

Landelijk gemiddelde46%

diploma binnen
5 jaar

Deze opleiding52%

Landelijk gemiddelde46%

binnen het hoger onderwijs

doorstuderen

Deze opleiding25%

Landelijk gemiddelde22%

doorstuderen

Deze opleiding25%

Landelijk gemiddelde22%

studenten die aansluitend aan deze opleiding een nieuwe opleiding starten

arbeidsmarkt

Deze opleiding-

Landelijk gemiddelde59%

arbeidsmarkt

Deze opleiding-

Landelijk gemiddelde59%

werk op niveau binnen 1,5 jaar na afstuderen. Alleen landelijk cijfer beschikbaar.

publicatiedatum
31-05-2013

Toelichting vanuit de opleiding:

In de cijfers van de opleiding Commerciële Economie zijn ook de cijfers van de opleiding Commerciële Economie, specialisatieprogramma SportMarketing & Management opgenomen.

Opbouw van je opleiding

Studeren volgens het Rotterdams Onderwijs Model

Al onze opleidingen werken met het Rotterdams Onderwijs Model. Dit model garandeert dat onze opleidingen een ideale balans hebben tussen drie elementen: kennis, praktijk en persoonlijke ontwikkeling.

In de loop van je studie verandert de verhouding: aan het begin ontwikkel je meer kennis, later ga je meer en meer de praktijk in. Altijd met begeleiding van je persoonlijke coach. 

Daarnaast stel je voor een deel je eigen opleiding samen: keuzevakken in het eerste en tweede jaar, je stageplaats(en), een minor en je afstudeeropdracht of -onderzoek in het laatste jaar. 

Het eerste jaar

Starten met je opleiding

In het eerste jaar ga je direct in de praktijk aan de slag. Je onderzoekt klanten en concurrenten voor een bedrijf uit de Rotterdamse regio. In het theoretische deel krijg je vakken als marketing & sales, management, bedrijfseconomie en marktonderzoek. Bij marktonderzoek bepaal je waar kansen en bedreigingen liggen en bij marketing bepaal je hoe je daar op in kunt spelen. Je volgt bedrijfseconomie en management om plannen te kunnen maken die financieel en organisatorisch haalbaar zijn.

Na het eerste jaar

De hoofdfase van je opleiding

Je verdiept je in allerlei soorten marketing om producten en diensten succesvol op de markt te brengen. Tijdens jaar twee leer je de markt goed kennen door met medestudenten een eigen product te lanceren. In jaar drie bijt je je vast in een commercieel vraagstuk van een externe opdrachtgever. Via de keuze van je minor, je stage, afstuderen en keuzevakken, stem jij een deel van de opleiding af op jouw eigen wensen en behoeften. Zo ben je voorbereid op een commerciële baan die bij jou past.

Keuze en begeleiding

Hulp en ondersteuning

In het eerste en tweede jaar kun je kiezen uit zo'n driehonderd keuzevakken. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf een stageplek uitzoeken. Via een minor in het vierde jaar kies je een bepaald profiel waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.

Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze begeleiding maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Zo helpen we je om jezelf te overtreffen en het beste uit jezelf te halen.

Stage lopen

Bij een bedrijf aan de slag

In jaar drie loop je stage in Nederland of in het buitenland. Je draait vijf maanden mee in een organisatie, waar je de theorie van de voorgaande jaren gaat toepassen in de praktijk.

Bekijk in onderstaand filmpje hoe Muberra Acer haar derdejaars stage bij Mezem Convenience Foods, totaalleverancier van Mediterrane gemaksproducten ervaart.


Minors

Kies je eigen richting

In de laatste fase van je opleiding verdiep je je door middel van een
minor in je vakgebied of verbreed je je kennis in een door jou gewenste
richting. Je kunt onder andere kiezen uit onderstaande minors.

Minor International Marketing and Sales

Producten kun je tegenwoordig zien als een distributiemiddel voor de diensten die aan de producten zijn gekoppeld. Wij leven in een maatschappij waar diensten steeds belangrijker worden. Zelfs bij je mobiele telefoon probeert de provider je steeds meer diensten te verkopen. De garantie, een verzekering, de mogelijkheid om online je contacten en foto's op te slaan, etc. Ga je voor deze minor, dan moet je lobbyen voor de opdrachtgever van jouw keuze. Tijdens speeddatesessies probeer je de meest ideale opdrachtgever aan je te binden. In de minor besteden we aandacht aan een combinatie van theorie- en praktijkvakken: de minor International Marketing and Sales kent een grote verscheidenheid aan werkvormen.

Minor De Business Model Innovator

Deze minor heeft als doel je de kennis, inzicht en vaardigheden van het ontwerpen van nieuwe businessmodellen eigen te maken. Met behulp van deze minor ben je in staat binnen een profit organisatie grensverleggend te denken en te handelen.

Minor Social Marketing

Heb je belangstelling voor de minder "harde" kant van Marketing? Dan is deze minor iets voor jou! Hier leer je algemene bedrijfskennis en marketing te combineren met sociale psychologie. Op deze manier leer je in te spelen op gedragsverandering (hoe beïnvloed je gedrag?) en help je mee om het welzijn van mensen en de samenleving te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan de reclames van Stichting Ideële Reclame (SIRE). Je kunt de kennis in een breed gebied (ook commercieel) toepassen.

Minor International Business and Career

Deze Engelstalige minor bereidt je voor op een carrière waarbij je internationaal inzetbaar bent, onder andere door je de mogelijkheid te bieden een half jaar bij een partnerinstelling in het buitenland te studeren. Hierbij bestudeer je onder andere de onderwerpen international market opportunity analysis, marketing planning and control, project management en art and philosophy.

Ben je student bij een andere hogeschool en wil je een minor bij Hogeschool Rotterdam volgen? Bekijk je mogelijkheden op Kiesopmaat.nl. De minors van Hogeschool Rotterdam duren een half jaar (september - februari) en leveren 30 EC (studiepunten) op.

Afstuderen

De afronding van je opleiding

In jaar vier volg je een afstudeerstage bij een bedrijf of instelling. Studenten hebben stage gelopen bij onder andere RET, AgroFair (Oké Fruit), Coca-Cola, Rabobank en bij verschillende gemeenten.

Internationale mogelijkheden

Explore your horizon

Als je een internationale carrière ambieert, dan bereidt de opleiding je hier ook op voor! Zo heb je de mogelijkheid om je derdejaars stage, een deel van je studie en je afstudeerperiode in het buitenland te voltooien.

  • Regulier
  • Vwo-route

    Vwo-route

    Met een vwo-diploma kun je een versnelde route van 3 jaar volgen. In het eerste jaar volg je het reguliere tweedejaarsprogramma plus een aantal cursussen van jaar 1, met een omvang van 16 studiepunten.

     

Vakken

Volg een verzwaard programma voor echte doorzetters. Honoursprogramma

De tijdlijn geeft een indicatie van de vakken die je kunt verwachten

1

Onderwijsperiode 1
Vakken Onderwijsperiode 1
  • Bedrijfseconomie
  • Marketing
  • Management
  • Marktonderzoek
  • Communicatietechnieken
  • Interne analyse
  • Studieloopbaanbegeleiding
Onderwijsperiode 2
Vakken Onderwijsperiode 2
  • Bedrijfseconomie
  • Marketing
  • Marktonderzoek
  • Engels
  • Externe analyse
  • Studieloopbaanbegeleiding
  • Keuzevak
Onderwijsperiode 3
Vakken Onderwijsperiode 3
  • Bedrijfseconomie
  • Marketing
  • Marktonderzoek
  • Engels
  • Maqqi
  • Studieloopbaanbegeleiding
  • Keuzevak
Onderwijsperiode 4
Vakken Onderwijsperiode 4
  • Bedrijfseconomie / Recht
  • Marketing & Logistiek
  • Engels
  • Marktonderzoek
  • Studieloopbaanbegeleiding
  • Keuzevak

2

Onderwijsperiode 1
Vakken Onderwijsperiode 1
  • Bedrijfseconomie
  • Marketing
  • Engels
  • Communicatietechnieken
  • Marktonderzoekopdracht
  • Junioronderneming
  • Studieloopbaanbegeleiding
Onderwijsperiode 2
Vakken Onderwijsperiode 2
  • Marktonderzoekopdracht
  • Junioronderneming
  • Bedrijfseconomie
  • Marketing en Sales
  • Communicatietechnieken
  • Engels
  • Studieloopbaanbegeleiding
  • Keuzevak
Onderwijsperiode 3
Vakken Onderwijsperiode 3
Onderwijsperiode 4
Vakken Onderwijsperiode 4
  • Engels
  • Bedrijfseconomie
  • Marketing
  • Junioronderneming
  • Studieloopbaanbegeleiding
  • Keuzevak

3

Onderwijsperiode 1
Vakken Onderwijsperiode 1
  • Analyse
  • Stage
  • Studieloopbaanbegeleiding
  • CE keuzepunt
Onderwijsperiode 2
Vakken Onderwijsperiode 2
  • Analyse
  • Stage
  • Studieloopbaanbegeleiding
  • CE keuzepunt
Onderwijsperiode 3
Vakken Onderwijsperiode 3
  • Strategisch Management
  • Innovatieve Marketing Communicatie
  • Marketing Simulation Game
  • Marketing Today
  • Studieloopbaanbegeleiding
  • CE keuzepunt
Onderwijsperiode 4
Vakken Onderwijsperiode 4
  • Marketing Today
  • Crosscultural Management
  • Master Class Marketing
  • Operationeel Management
  • Studieloopbaanbegeleiding
  • CE keuzepunt

4

Onderwijsperiode 1
Vakken Onderwijsperiode 1
  • Minor
  • Methoden en Technieken
  • Afstuderen theorie
  • Studieloopbaanbegeleiding
Onderwijsperiode 2
Vakken Onderwijsperiode 2
  • Minor
  • Methoden en Technieken
  • Afstuderen theorie
  • Studieloopbaanbegeleiding
Onderwijsperiode 3
Vakken Onderwijsperiode 3
  • Afstudeeropdracht
  • Studieloopbaanbegeleiding
Onderwijsperiode 4
Vakken Onderwijsperiode 4
  • Afstudeeropdracht
  • Afstuderen presenteren
  • Studieloopbaanbegeleiding

1

Onderwijsperiode 1
Vakken Onderwijsperiode 1
  • Bedrijfseconomie
  • Marketing
  • Management
  • Marktonderzoek
  • Communicatietechnieken
  • Studieloopbaanbegeleiding
  • Engels
  • Junioronderneming
Onderwijsperiode 2
Vakken Onderwijsperiode 2
  • Bedrijfseconomie
  • Marktonderzoek
  • Engels
  • Studieloopbaanbegeleiding
  • Keuzevak
  • Junioronderneming
  • Communicatietechnieken
  • Marketing en Sales
Onderwijsperiode 3
Vakken Onderwijsperiode 3
  • Bedrijfseconomie
  • Marketing en Sales
  • Marketing
  • Studieloopbaanbegeleiding
  • Keuzevak
  • Junioronderneming
  • Maqqi
  • Marketing Onderzoek Opdracht
Onderwijsperiode 4
Vakken Onderwijsperiode 4
  • Bedrijfseconomie
  • Marketing
  • Engels
  • Studieloopbaanbegeleiding
  • Keuzevak
  • Human Resource Management
  • Marketing en Logistiek
  • Junioronderneming

2

Onderwijsperiode 1
Vakken Onderwijsperiode 1
  • Analyse
  • Stage
  • Studieloopbaanbegeleiding
  • CE keuzepunt
Onderwijsperiode 2
Vakken Onderwijsperiode 2
  • Analyse
  • Stage
  • Studieloopbaanbegeleiding
  • CE keuzepunt
Onderwijsperiode 3
Vakken Onderwijsperiode 3
  • Strategisch Management
  • Innovatieve Marketing Communicatie
  • Marketing Simulation Game
  • Marketing Today
  • Studieloopbaanbegeleiding
  • CE keuzepunt
Onderwijsperiode 4
Vakken Onderwijsperiode 4
  • Marketing Today
  • Crosscultural Management
  • Master Class Marketing
  • Operationeel Management
  • Studieloopbaanbegeleiding
  • CE keuzepunt

3

Onderwijsperiode 1
Vakken Onderwijsperiode 1
  • Minor
  • Methoden en Technieken
  • Afstuderen theorie
  • Studieloopbaanbegeleiding
Onderwijsperiode 2
Vakken Onderwijsperiode 2
  • Minor
  • Methoden en Technieken
  • Afstuderen theorie
  • Studieloopbaanbegeleiding
Onderwijsperiode 3
Vakken Onderwijsperiode 3
  • Afstudeeropdracht
  • Studieloopbaanbegeleiding
Onderwijsperiode 4
Vakken Onderwijsperiode 4
  • Afstudeeropdracht
  • Afstuderen presenteren
  • Studieloopbaanbegeleiding

Honoursprogramma

Ben je gemotiveerd om uit te groeien tot excellente beroepsbeoefenaar?

Wil je meer energie in je studie steken en een plus op je CV zetten? Dan biedt de opleiding Commerciële Economie een Honoursprogramma voor je aan. Als je het Honoursprogramma succesvol afsluit, krijg je een honours degree bij je diploma en de aantekening 'excellente professional'.

Communicatietechnieken

Schrijven van doelgerichte en lezersgerichte teksten.

Bedrijfseconomie

Leren werken met budgetten en kostprijsberekingen

Marktonderzoek

Uitvoeren, interpreteren en evalueren van marktonderzoek

Junioronderneming

Zelfstandig ondernemen in een eigen studentbedrijf

Marketing en Sales

Opstellen van een strategisch marketingcommunicatieplan

Human Resource Management

Het beste uit je personeel halen

Marketing

Oplossingen bedenken om marketingdoelstellingen te halen

Analyse

Methodisch leren een bedrijfsanalyse te maken

Marketing Simulation Game

Een organisatie leren kennen door middel van gaming

Marketing Today

In groepsverband werken aan een echte bedrijfsopdracht

Onderwijsvorm

  • Jaar 1

    32,18,6,4

  • Jaar 2

    33,18,6,3

  • Jaar 3

    21,34,4,4

  • Jaar 4

    4,23,30,4

  • Jaar 1

    47,20,6,4

  • Jaar 2

    21,34,4,4

  • Jaar 3

    4,23,30,4

  • Praktijk
    Praktijk
  • Theorie
    Theorie
  • Keuze
    Keuzeruimte
  • Begeleiding
    Begeleiding

Studielast tijdens het eerste jaar

  • 5dagen
    School per week
  • 20 uur
    Zelfstudie per week

Na je afstuderen

Gefeliciteerd! Je hebt je Bachelor of Business Administration (BBA) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren. 

Bij je diploma ontvang je een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.

Heb je het Honoursprogramma gevolgd? Dan krijg je ook een honours degree, waarmee je je doorzettingsvermogen en extra kennis kunt aantonen.

Beroepen

Als commercieel manager praat je op managementniveau mee over commercieel beleid. Commercieel managers vind je in veel verschillende beroepen, zoals marketingmanager, marktonderzoeker of accountmanager. Je kunt ook productmanager worden, inkoper, verkoopleider of relatiemanager. In Nederland of daarbuiten. Je kunt daarbij in allerlei sectoren terechtkomen, zoals handel (denk aan de schoenen), dienstverlening (bijvoorbeeld de NS) en industrie. In het bedrijfsleven of bij non-profit instellingen.

Salesmanager

Als salesmanager ben je verantwoordelijk voor het werven van (potentiële) opdrachtgevers met als doel een langdurige winstgevende relatie aan te gaan. Je salesactiviteiten zijn gericht op het uitbreiden van het marktaandeel en het actief binnenhalen van opdrachten. In een competitieve markt inspireer je tot nieuwe tactische en operationele initiatieven. Je bent in staat je kennis van de branche extern zo te profileren en te positioneren dat je van toegevoegde waarde weet te zijn voor de (potentiële) opdrachtgevers.

Productmanager

De productmanager verbindt de relevante doelgroepen aan de organisatie. Hij is de oren en ogen van de organisatie, weet als geen ander wat er echt leeft in de markt en bij de klanten. Onderzoekt nieuwe trends, ontdekt wat deze betekenen en vertaalt dat in heldere klantdefinitie, aanbod en communicatie. Hij bepaalt aan 'wie' de organisatie 'wat' verkoopt en 'hoe' dat aanbod in de markt en bij de medewerkers komt. De productmanager maakt de organisatie wereldberoemd binnen de relevante doelgroep.

Accountmanager

De accountmanager heeft de primaire focus op het acquireren en ontwikkelen van potentiële relaties. Hij/zij beschikt over kennis van en inzicht in processen en de samenstelling van de Decision Making Unit. De accountmanager is in staat om behoeften te detecteren en creëren en deze te kwalificeren afgestemd op het aankoopgedrag. Enerzijds zorgt de accountmanager voor de ontwikkeling, borging en ontplooiing van de diverse Verticals, anderzijds zorgt hij/zij voor een zeer nauwe teaming met de rest van de organisatie.

Marketingmanager

Als marketing manager ben je verantwoordelijk voor de marketingstrategie van het bedrijf. Je stelt marketingplannen op en vertaalt deze naar duidelijke KPI's en stelt het marketingbudget samen. Je benadert potentiële partners, zet joint promotions op en implementeert en evalueert de marketingactiviteiten. Daarnaast begeleid je het proces van planning en uitvoering.

Marketing communicatie manager

Als marketing en communicatie manager ben je verantwoordelijk voor het versterken van het bedrijfsimago. Je onderhoudt contacten met offline en online media en je introduceert nieuwe en bestaande producten bij diverse media doelgroepen. Je stelt doelgericht persberichten op, zorgt voor publicaties, onderhoudt contacten met redacteuren, realiseert reviews en je plant acties in de media.

Huidige arbeidsmarkt

Bron: HBO-Monitor 2012

2249676923517244857751.836189181255798481940.124956864627681

Startloon indicatie

€2249

Kans op een vaste baan

44%

Kans op een voltijd baan

85%

Spreekt van
"goede aansluiting arbeidsmarkt"

51%

Is tevreden over studiekeuze

72%

Waar ga je studeren?

Statisch beeld van de kaart

Kralingse Zoom

Kralingse Zoom 91
3063 ND Rotterdam

Meer info en route

Bereken je persoonlijke reistijd met het OV

Bereken je persoonlijke reistijd met het OV

Kom bij ons langs

  • Open dag

    Commerciële Economie

    01
    nov

    Tijdens de open dag vinden er presentaties plaats over de opleiding. Daarnaast kun je terecht met al je vragen bij studenten en docenten Commerciële Economie. Met specifieke toelatingsvragen kun je op deze dag ook terecht bij Studievoorlichting.

    Meer informatie

  • Proefstuderen

    Commerciële Economie

    24
    apr

    Wil je kijken of Commerciële Economie iets voor jou is? Kom dan proefstuderen. Je krijgt dan een voorproefje van de opleiding door een dag lessen te volgen en opdrachten te maken zoals dit tijdens het eerste studiejaar ook gebeurt.

    Meer informatie

Studievraag?

Stel je vraag via het contactformulier.

Tijdens kantoortijden kun je ook bellen of chatten met een studievoorlichter.