Lectorenplatform Circulaire Economie lanceert podcastserie

Vijf jaar samenwerking in impact op onderzoek en onderwijs

01 juni 2022

Samen werken aan de transitie naar een circulaire economie. Dat is waarom lectorenplatform Circulaire Economie in 2017 is opgericht. Een groot netwerk van lectoren en onderzoekers van hogescholen door heel Nederland willen impact maken op onderzoek en onderwijs. Omdat ze al vijf jaar samenwerken is er recent een podcastserie uitgegeven.

In vier afleveringen worden de focuspunten van het platform concreet besproken.

Aflevering 1: Samenwerking als sleutel
De overgang van een lineaire naar een circulaire economie vraagt om een nieuwe manier van samenwerken. Dat klinkt niet als het meest urgente onderdeel van de transitie, maar het blijkt wel de sleutel. In deze aflevering gaan we in gesprek met Ton van Kollenburg van het lectoraat Improving Business bij Avans en nieuwe lector Digital Drivers for Circularity bij Hogeschool Rotterdam en Donald Ropes van de onderzoekslijn Leren & Ontwikkelen bij InHolland.

Aflevering 2: Toekomst van de textielsector
De textielsector is één van de meest vervuilende en complexe industrieën ter wereld. Hoe maak je die circulair? Hoe verlengen we de levensduur van grondstoffen? En hoe neem je de consument mee in dit hele verhaal? In deze podcast praten we met onderzoeker Karen Janssen van Avans Hogeschool en lector circulaire economie Koen Dittrich van Hogeschool Rotterdam.

Aflevering 3: Nieuwe financieringsmogelijkheden
Nieuwe business- en financieringsmodellen zijn onmisbare bouwstenen voor een circulaire samenleving. Hoe maken banken en ondernemers hier nu al werk van? En wat is het toekomstperspectief? Je hoort Timber Haaker van Saxion Hogescholen en Maaike Lycklama à Nijeholt van Hogeschool Rotterdam.

Aflevering 4: Van klein naar groot
Hoe kan een fris idee uitgroeien tot een gamechanger voor de circulaire economie? Waarom hebben we juist kleine initiatieven nodig om grote veranderingen te bewerkstelligen? Jifke Sol (Fontys Eindhoven) en Inge Oskam (Hogeschool van Amsterdam) nemen je bij de hand.