5e HOT sessie: Peer feedback op visual design - Marije Smits

Peer feedback op visual design - Marije Smits

27 mei 2016

In de vijfde HOT-sessie (Hogeschooldocenten Ontwikkel Team) gaat Marije Smits (CMD) de structuur testen waarin je elkaar feedback geeft op visueel verzorgde producten op basis van vier ontwerpprincipes. We reflecteren op de feedback met behulp van het handboek dat Marije samengesteld heeft. Aan de hand van de design basics uit het handboek onderzoekt Marije met ons of deze aanpak het niveau van een review kan verhogen en de manier waarop je elkaar feedback geeft, kan verbeteren.

Woensdag 1 juni 14:30 - 16:45 uur
Wijnhaven 99, WN.02.022

Opgeven en voorbereiden
Als je wilt meedoen aan de 5e HOT sessie geef je dan tot uiterlijk 30 mei op bij:
Liane van der Linden: linla@hr.nl
en neem een visueel verzorgd, opgemaakt product mee, liefst door jezelf gemaakt. Dit kan ook een ontwerp zijn waar je nog aan werkt of bijvoorbeeld een ontwerp voor lesmateriaal waar zorg aan is besteed.

14:30 - 14:45 intro, uitleg ontwerpprincipes
14:45 - 15:15 opdracht review
15.15 - 15.45 handboek
15.45 - 16.15 wat viel op
16.15 - 16.45 conclusie en evaluatie.

Iedereen krijgt een print van het ‘handboek’.

14.30 – 14.45 intro, uitleg ontwerpprincipes
- context: product als resultaat van onderzoek;
- een onderwijsomgeving waar studenten elkaar goede feedback geven is een rijke
onderwijsomgeving;
- peer review als training om te leren kijken;
- indeling handboek: vier ontwerpprincipes;
- toelichting ontwerpprincipes

14.45 – 15.15 opdracht review
Werk in duo’s. Je hebt allebei een vormgegeven product meegenomen. Kies een van de meegebrachte producten als onderwerp van de review. Waar wil de maker feedback op ontvangen? Noteer de besproken punten en noteer de feedback die wordt gegeven. Hoe heeft de maker de feedback ontvangen?

15.15 – 15.45 handboek
Maak grotere groepen en pak het handboek erbij. Lees de tips voor het geven van feedback. Zoek in het handboek vervolgens naar tips en aanwijzingen voor de vormgeving. Komt dit overeen met wat je als feedback hebt geformuleerd? Noteer elkaars bevindingen.

15.45 – 16.15 rondje: wat viel op
Iedere groep noemt plenair datgene dat is opgevallen bij het bespreken van het product en het gebruik van het handboek.

16.15 - 16.45 conclusie en evaluatie workshop

Meedoen en volgen
HOT is een initiatief van AppLab010 van het Kenniscentrum Creating 010. Het is een groeiend lerend gezelschap van docent-onderzoekers van Instituut Communicatie, Media en Informatietechnologie, Willem de Kooning Academie, Pabo en Docentenopleidingen, Kenniscentrum Zorginnovatie en Kenniscentrum Creating 010. Anne Nigten en Peter Troxler zijn de betrokken lectoren, Liane van der Linden is coördinator. Wie met HOT wil meedoen, kan bij hen alle drie terecht, zie voor meer informatie ook https://learningthroughmaking.wordpress.com