Conferentie Transitiezorg: niet zo, maar zo!

13 september 2018

Jongeren met chronische aandoeningen willen graag op eigen benen staan. Voor zorgverleners die te maken hebben met deze groep is dat een hele uitdaging. Deze conferentie is interessant voor iedereen die te maken heeft met jongeren met uiteenlopende chronische aandoeningen.

Hoe organiseren we een veilige en vertrouwde overstap van kinderzorg naar de zorg voor volwassenen? Hoe bereiden we jongeren en hun ouders goed voor op de volwassenheid? Wat is er bekend uit recent onderzoek naar de risico's en indicatoren voor goede transitiezorg? Op al die vragen komt op 13 september een antwoord.

Maar bovenal krijg je de kans om te leren van de ervaringen van jongeren en teams van zorgverleners die hebben gewerkt aan verbetering van hun transitiezorg. Ook maak je kennis met nieuwe werkwijzen zoals Ready Steady Go! We sluiten af met het ondertekenen van een pleidooi om te komen tot een Kwaliteitsstandaard Transitie in de Medische Zorg, gebaseerd op het Tien punten programma ‘Betere transitie in medische zorg’.

Datum: 13 september 2018
Locatie: NBC Nieuwegein, Blokhoeve 1, 3438 LC Nieuwegein

Programma:
13.00-13.30 uur    Ontvangst
13.30-13.40 uur    Opening
13.40-14.15 uur    Betere Transitie bij Diabetes: Resultaten van het onderzoek en verbeterprogramma
14.15-14.30 uur    Film met tips voor transitiezorg van het jongerenpanel
14.30-15.00 uur    Eerste posterronde + inspiratietafels
15.00-15.15 uur    Pauze
15.15-15.45 uur    Tweede posterronde + inspiratietafels
15.45-16.35 uur    Parallel programma
                                (wordt nog nader ingevuld met sprekers over o.a. reumazorg en Ready Steady Go!)
16.35-17.00 uur    Afsluiting & ondertekenen van Pleidooi Kwaliteitsstandaard Transitie in Medische Zorg
17.00-18.00 uur    Borrel met hapjes

Toegang is gratis.

Organisatoren van de conferentie: Op Eigen Benen / Kenniscentrum Zorginnovatie van Hogeschool Rotterdam en FNO Zorg én perspectief / Diabetesfonds