Positionering van de logopedie in Suriname

Hoe loopt het met het tweejarig Twinning project?

20 december 2021

Intensieve werkbezoeken, verschillende workshops en lobbyactiviteiten. In het kader van het tweejarig Twinning project 'Positionering van de logopedie in Suriname' lopen er sinds oktober 2019 een aantal acitiviteiten. Logopedisten van de Surinaamse beroepsvereniging Logosu en Hogeschool Rotterdam werken in dit project samen aan een betere positionering van de logopedist als sleutelfiguur in de zorg voor communicatief kwetsbare mensen.

In het kader van het tweejarig Twinning project ‘Positionering van de logopedie in Suriname’, gefinancierd door Uitvoeringsorganisatie Twinningsfaciliteit Suriname-Nederland, zijn sinds oktober 2019, in een aantal intensieve weken werkbezoeken, workshops en lobbyactiviteiten gehouden. Logopedisten van de Surinaamse beroepsvereniging Logosu en Hogeschool Rotterdam werken in dit project samen aan een betere positionering van de logopedist als sleutelfiguur in de zorg voor communicatief kwetsbare mensen. Vergroten van het bereik en bewustwording van de noodzaak van logopedie in Suriname is het gezamenlijke doel.

In dit participatief actieonderzoek zijn eerst actieplannen gemaakt. Toen er vanwege COVID-19 niet gereisd kon worden, is er in mei 2021 een inspiratiesessie georganiseerd waar een doorstart is gemaakt voor het project. De sessie ging over het bundelen van krachten door samen te werken met collega-logopedisten, over zichtbaarheid en ondernemerschap binnen de logopedie. In het Nederlands tijdschrift voor Logopedie verscheen onlangs een interview met o.a. Karin Neijenhuis om het vakgebied logopedie in Suriname beter op de kaart te zetten.

Op bezoek

In oktober 2021 zijn zeven logopedisten uit Suriname op bezoek geweest voor een stage en scholing in het kader van het project. Deze groep heeft ook een bezoek gebracht aan de Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie (NVLF). De LogoSu-leden deelden hun kennis over kwaliteit en professionalisering van het beroep. Ondanks de verschillen waren er opmerkelijk veel gelijkenissen in de uitdagingen. De NVLF wil graag haar expertise en ervaring delen met de logopedisten in Suriname. Om te beginnen hebben de Surinaamse logopedisten een lidmaatschap aangeboden gekregen en toegang tot het gehele NVLF online platform.

Het tweede bezoek aan Suriname verliep ook voorspoedig. Verschillende scholen werden bezocht om met leerkrachten samen te werken aan taalstimulering, er is ook geoefend met taalstimuleringsstrategieën van het project ‘Met Taal Vooraan’. Daarnaast is gesproken met kinderartsen om een nieuwe samenwerking aan te gaan rondom de zorg voor pasgeboren kinderen.

In de Facebookgroep LogoSu – Vereniging van Logopedisten in Suriname worden regelmatig posts gedeeld over de voortgang van het project.

Tv uitzending

Toekomstplannen

Binnen het huidige project vinden in maart en juni 2022 nog twee intensieve weken plaats. In maart zullen evaluaties plaats vinden van de actieplannen op de verschillende werkplekken van de logopedisten. In juni 2022 vindt in Suriname de slotconferentie plaats waarbij alle nieuwe samenwerkingsvormen die de logopedisten uitgevoerd hebben, gepresenteerd zullen worden.