Allereerste promotieplechtigheid in een HR-lokaaltje – dankzij corona

08 juni 2020

Geen pedel die na een uur de ceremonie stopt met ‘hora est’, geen hoogleraren in toga, geen rokkostuums en feestelijke receptie. HR-docent ergotherapie Netta van ’t Leven promoveerde woensdag op een unieke manier, vanuit een lokaaltje op de Rochussenstraat.

'Jammer dat de promotie niet in de aula van de VU kan plaatsvinden, maar we gaan ons best doen er een unieke en mooie gebeurtenis van te maken.' Zo opent professor Maurits van Tulder, decaan van de faculteit gedrags- en bewegingswetenschappen van de Vrije Universiteit (VU) stipt om 13.45 uur op woensdag 3 juni de ceremonie waarbij Netta van 't Leven, onderzoeker en docent bij de Hogeschool Rotterdam, in de graad van doctor verheven zal worden. Als alles goed gaat. Want eerst moet ze haar onderzoek nog verdedigen tegenover een zware afvaardiging uit het wetenschappelijke veld.

Vanwege corona gebeurt dat niet in een grote, plechtige bijeenkomst (voor uitleg daarvan: zie volledig artikel op Profielen) op de universiteit, maar vanaf ieders persoonlijke locatie, via Zoom. 'Het gaat nu bij alle universiteiten zo', vertelde Van 't Leven vorige week, met enige spijt in haar stem. Want na tien jaar werken aan haar promotieonderzoek, is er nu dus helaas geen ceremonieel vertoon, geen zaal vol genodigden en geen feestelijke receptie na afloop. 'Maar ik vind het fijn als die punt gezet wordt', zegt ze, 'ik ben best lang bezig geweest.'

De commissie ondervraagt Netta van ‘t Leven (linksboven) via Zoom.
De commissie ondervraagt Netta van ‘t Leven (linksboven) via Zoom. Tekst en foto: Edith van Gameren

Lees het volledige artikel op de website van Profielen.