(Aanstaande) vaders in de verloskunde

Initiatieven om vaders meer te betrekken

22 december 2022

De rol van de aanstaande vader is tijdens de zwangerschap vaak beperkt. Immers, zijn partner is degene die de baby bij zich draagt en mannen hebben sowieso niet zoveel met een baby, toch..? Integendeel! Er zijn genoeg dingen die je wél kunt doen tijdens de zwangerschap als aanstaande vader. Het Ouderpanel van het lectoraat Verloskunde & Geboortezorg organiseerde afgelopen jaar een succesvol webinar speciaal voor (aanstaande) ouders. Ook is er bij Expertisecentrum Maatschappelijke Innovatie naast Mama’s Garden nu Daddy’s Place opgericht, speciaal voor mannen.

Welcome to mankind

Een cursus die speciaal voor aanstaande vaders is ontwikkeld. Nieuw, verfrissend en helemaal toegespitst op de vader van nu. Tijdens het webinar waren er een aantal korte filmfragmenten te zien zodat de aanwezigen een kleine inkijk kregen in de inhoud van de complete cursus. Welcome to mankind biedt korte filmpjes aan waarin je als aanstaande vader o.a. leert:

• Wat jij moet doen tijdens de weeën?
  • Waar je op let als de vliezen breken?
  • Waarom verloskundige Ömer een voorstander is van thuisbevallingen?

Bekijk via deze link de filmpjes

VADER Magazine

VADER Magazine is hét informatieplatform over vaderschap in Nederland. In het leven geroepen omdat we vinden dat er nog zoveel moois te vertellen valt over het vaderschap. En omdat we vinden dat dit nodig is.

Lees meer over dit initiatief

Het Ouderpanel van lectoraat Verloskunde & Geboortezorg

Tijdens het webinar is ook het Ouderpanel Verloskunde & Geboortezorg aan bod gekomen. Dit ouderpanel is onderdeel van het Lectoraat Verloskunde & Geboortezorg van Hogeschool Rotterdam. Het is een gevarieerde groep (aanstaande) ouders met interesse in de ontwikkelingen van de geboortezorg.

We nodigen je hierbij van harte uit om je aan te sluiten bij dit ouderpanel. Concreet houdt dat in dat:

• je twee keer per jaar uitgenodigd wordt voor deelname aan het webinar speciaal voor (aanstaande) ouders,
  • je twee keer per jaar wordt uitgenodigd voor de (online) Thematafel waarbij we met elkaar in gesprek gaan over concrete vragen van onderzoekers en/of docenten van de opleiding Verloskunde Bachelor van Hogeschool Rotterdam.
  • je 3 á 4 keer per jaar een verzoek per mail ontvangt om mee te lezen bij een onderzoeksvoorstel of product dat ontwikkeld wordt binnen ons lectoraat.

Wij hanteren het principe 'Vrijheid Blijheid' dus ook als je hebt aangegeven dat we je mogen opnemen in het bestand met ouders, dan kun je er altijd voor kiezen om niet deel te nemen aan een activiteit of om niet te reageren! Mocht het een keer wel goed uitkomen? Dan wordt je inbreng altijd erg gewaardeerd.

Enthousiast geworden? Stuur een mailtje naar ouderpanelverloskundegeboortezorg@hr.nl

Meer informatie vind je ook op onze website.

Nieuw initiatief Daddy’s Place

Hoe bereid je je voor op je eerste kind, waar kun je terecht met vragen over vaderschap, samen ervaringen en kennis delen, toegankelijk en met humor?

Daddy's Place is een platform in wording gericht op jonge vaders. Een initiatief van een oud-student. Zie hieronder zijn verhaal.

In 2022 richt het platform zich op het uitbouwen en uitbreiden van dit platform. Ze zijn al vinden op Instagram.

Bekijk de website voor meer informatie