Kenniscentrum Creating 010 doet mee aan de Dutch Design Week

30 september 2016

Kenniscentrum Creating 010 doet mee aan de Dutch Design Week met pitches van Retailinnovatie in Rotterdam tijdens CLICKNL DESIGN DRIVE, Design Rearch & Innovation Festival en als partner van de expositie Work in Progress. Work in Progress is een eerste, gezamenlijke presentatie met het Network Applied Design Research (NADR) van ontwerpend onderzoek van hogescholen. Ook levert Creating 010 een bijdrage aan een van de ochtendsessies die het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie organiseert onder de noemer Stimuleringsfonds@DDW.

Smart Retail
Retailinnovatie in Rotterdam onderzoekt hoe actuele trends de Rotterdamse retail beïnvloeden en welke nieuwe retailformats de - nog onvermoede - wensen vervullen van bezoekers van de binnenstad. Rotterdam staat bekend als innovatieve winkelstad.
Actuele ontwikkelingen stellen Rotterdam als consumer city voor nieuwe uitdagingen. Digitale consumenten hebben tal van nieuwe opties om aankopen te doen en zich online te informeren over aanbod en prijs. Ze zijn daarnaast steeds meer gericht op gebruik en minder op bezit. Naar verkenning van deze trends doet Retailinnovatie in Rotterdam onderzoek, samen met docenten, studenten en winkeliers, vastgoedbedrijven, brancheorganisaties en de gemeente Rotterdam. Justien Marseille (Creating 010) vertelt op woensdag 26 oktober tijdens een cross-over sessie over Smart Retail hoe zwakke signalen zichtbaar en vruchtbaar worden gemaakt voor vernieuwende retailconcepten en formats voor een innovatieve, scherp concurrerende en toekomstbestendige Rotterdamse binnenstad. Paul Rutten geeft in dezelfde sessie en schets van het gehele project (www.clicknl.nl/design/events/clicknl-drive-festival/). Meer informatie over het project, dat financieel wordt gesteund door het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA: www.retailinnovatie010.nl.
CLICKNL DESIGN DRIVE biedt een podium aan CLICKNL onderzoek en innovatie in de creatieve industrie en laat zien hoe de Nederlandse creatieve sector een bijdrage levert aan de maatschappelijke uitdagingen van vandaag. Op woensdag 26 oktober presenteert Smart Retail een pecha kucha parade van retailonderzoek.

Work in Progress
Network Applied Design Research (NADR) presenteert best practices van Nederlands HBO design onderzoeken in Work in Progress. Deze tentoonstelling toont een zeer divers landschap van praktijkgericht design onderzoek, informeert over de design lectoraten en het belang van ontwerpend onderzoek op hogescholen voor mens en maatschappij. Kenniscentrum Creating 010 presenteert twee posters met demonstraties: Privacy by (re) design! (Applab010) en Hybrid Publishing Toolkit (i.s.m. Institute of Network Cultures, HvA). Vanaf half september start een eigen Twitter account (@NADR) en vanaf 22 oktober is Work in Progress bezoeken in het Klokgebouw, Eindhoven, voor tickets en een preview: via http://www.wrknprgrss.nl/.

Stimuleringsfonds@DDW Research & Design Paul Rutten is als co-referent actief binnen een sessie van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie over het heden en toekomst van ontwerpen onderzoek. De bijeenkomst in Eindhoven gaat over de strategische inzet en positionering van ontwerpend onderzoek vanuit de volle breedte van de creatieve industrie en de groeiende aandacht voor dit type onderzoek vanuit diverse onderzoeksinstellingen en netwerkorganisaties. De sessie vindt plaats op vrijdag 28 oktober van 10.00 tot 11.30 uur.