Succesvolle eerste editie van The Challenge

03 november 2022

Bijna 20 (young) professionals beten zich donderdag 3 november vast in het vraagstuk: how to make business out of predictive data? Nadat 's ochtends diverse gastsprekers een introductie hielden, gingen de teams aan de slag om het beste idee te pitchen. Timoer Frelink, CEO van Metrohm-Applikon Schiedam, kijkt tevreden terug op de eerste editie en neemt zijn 'petje af" voor de toepasbare ideeën die naar voren zijn gekomen.

Hoe komen we tot nieuwe businessmodellen door slim en innovatief gebruik van data? Met deze casus ginge bijna 20 (young) professionals aan de slag. Na een introductie van dagvoorzitter Chantal Verweij werd het woord gegeven aan Timoer Frelink, CEO van Metrohm. In zijn briefing voor de pitch gaf hij aan welke producten Metrohm maakt, welke data het bedrijf vergaart en wat de wensen zijn.

Daar stopte het niet! Onderzoeker Björn Rietdijk van Kenniscentrum Business Innovation gaf inzicht in hoe men in de praktijk tot businessmodellen komt. Daarna nam lector Artificial Intelligence Raymond Hoogendoorn het stokje over om verder uit te leggen hoe AI en datawetenschap kan zorgen voor het optimaliseren van strategische en tactische processen, efficiënt voorraadbeheer, predictive asset management, efficiënt transport en smart logistics.

Goed over nagedacht & praktisch toepasbaar

En dan gaan de teams uiteen. Dat de dag zo succesvol is komt mede doordat het uitstekend is georganiseerd. De ongedwongen sfeer zorgt ervoor dat de creativiteit kan stromen. En dat is belangrijk, want de jury, bestaande uit Timoer Frelink (CEO Metrohm-Applikon) en Willem Buijs (CEO Hatenboer-Water), beoordeelt op creativiteit en praktische toepasbaarheid.

Er komt genoeg voorbij, de teams zijn uiteindelijk goed op dreef en dat is te merken tijdens de pitches. Er worden meerdere ideeën per team gepresenteerd, de meesten zijn sowieso een compliment waard.

Vanmorgen hoorde ik in de presentatie dat bedrijven normaal gesproken 4 tot 8 jaar erover doen om tot een nieuw business model te komen. Als je dat weet, dan is het onvoorstelbaar wat er voor praktische ideeën hier op 1 dag uitkomen. Dat is prachtig, wat jullie gedaan hebben, petje af - voor iedereen."

Timoer Frelink CEO Metrohm-Applikon

Ook Luisa, een van de winnaars van The Challenge, beaamt dat het bijzonder is om mee te maken wat er kan gebeuren op 1 dag, als je elkaar uitdaagt en wordt begeleid met een echte casus als onderwerp. Volgens haar zit de meerwaarde vooral in het samenkomen, in het brainstormen zelf, de som is meer dan het geheel der delen. Het verbaast haar hoe makkelijk je tot oplossingen kunt komen als je met elkaar om tafel gaat.

Het was niet alleen leerzaam, maar ook gezellig! Als je dit al in één dag kunt doen, dan vraag je je af wat er mogelijk is. Iedereen heeft goede ideeën uiteindelijk, versplinterd, maar als je samenwerkt, maak je er één oplossing van.

Luisa Fernanda Murillo Rojas Minorstudent Hogeschool Rotterdam

Proces even belangrijk als de uitkomsten

Het proces van de challenge, het uitwisselen van kennis en ideeën is net zo, zo niet meer, belangrijk dan de uitkomsten. Behalve praktische toepasbaarheid van de innovatieve ideeën die deze dag oplevert, draagt The Challenge vooral bij aan het creëren van een ecosysteem binnen de bedrijventerreinen van de gebiedsontwikkeling SchieDistrict. Het ecosysteem van het SchieDistrict bestaat uit de samenwerking tussen studenten, kennisinstellingen, gemeente, bedrijven en de inwoners van Schiedam en omstreken.

The Challenge is georganiseerd door Metrohm-Applikon, gemeente Schiedam en het Living Lab SchieDistrict van de Hogeschool Rotterdam, waarvan het Kenniscentrum Business Innovation de beheerder is.